3 mai 2016

Minunate mozaicuri și fresce creștine la Istanbul


Am mers în vacanță la Istanbul cu intenția, printre altele, de a admira arhitectura islamică atât de renumită, de a vizita celebrele palate Topkapi și Dolmabahce, dar nu mi-am închipuit nicio clipă că ceea ce mă va răvăși atât de profund vor fi imensele picturi și mozaicuri creștine de la Hagia Sofia și de la Mânăstirea Pammakaristos. Pe de-o parte, bucuria că au rezistat până astăzi și pot fi încă văzute, pe de altă parte, sentimentul durerii în fața distrugerii ireversibile și a degradării.
Deși cele rămase sunt, probabil, realizări mai târzii,  gândul m-a dus la romanul „Creanga de aur”, al lui Mihail Sadoveanu, în care împărăteasa Irina a Bizanțului, din rațiuni politice, pentru a atrage simpatia poporului, a combătut erezia lui Arie și iconoclasmul, care dorea distrugerea icoanelor și interzicerea lor, și a poruncit păstrarea acestora în biserica creștină. Mi-am dat seama cât de importantă a fost acea decizie pentru tot ce înseamnă arta și cultura creștină. Frescele pe care le-am imortalizat sunt colțuri izolate între multe ziduri pustii, unele foarte degradate (în special la Pammakaristos). Sentimentul este apropiat de cel pe care l-am trăit la vederea Cinei celei de Taină a lui Leonardo da Vinci, de la Milano, când am aflat că respectiva clădire fusese multă vreme depozit, apoi a avut acoperișul distrus, iar apoi în peretele pictat s-au făcut uși care au „tăiat” picioarele lui Isus Hristos. Alte biserici creștine din Istanbul nu mai au nicio pictură, de exemplu chiar Biserica Sfânta Irina (Hagia Irene), unde se păstrează doar imaginea unei cruci, în locul în care este de obicei imaginea Maicii Domnului, ca urmare a mișcării iconoclaste.
Frumusețea și expresivitatea icoanelor cred că vorbește de la sine. Deși soarta acestor monumente bizantine, distruse de cutremure și incendii, de războaie și conflicte religioase, a fost vitregă, ele au renăscut mereu, iar ochii de mozaic ai icoanelor ne privesc cu înțelepciune peste timp pentru a ne da speranță.